Kurung Wanita 5 Tahun Dalam Keadaan Bogel.

 

 

 

 

 

 

Dalam kemeriahan umat Islam menyambut Syawal, masih ada dalam kalangan mereka yang menderita.

Seorang wanita berusia 52 tahun yang mengalami masalah mental ditemui dalam keadaan bogel di bilik belakang sebuah rumah teres satu tingkat di Taman Salad kira-kira jam 2.30 petang kelmarin.

Pengerusi Pertubuhan Perihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM), Khor Eng Khim berkata, beliau menerima maklumat mengenai wanita itu daripada orang awam melalui telefon.

Menurutnya, selepas pergi ke alamat seperti dilaporkan, beliau ternampak mangsa dalam keadaan bogel sebelum menghubungi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan polis untuk mendapatkan bantuan.

“Empat pegawai dari JKM datang ke tempat kejadian bersama sebuah kenderaan unit MPV dari Balai Polis Lunas. Daripada maklumat saya peroleh, mangsa sudah lima tahun dikurung dalam keadaan begitu. Lebih menyedihkan, mangsa bukan sahaja ditinggalkan dalam keadaan bogel malah tidak ada tikar, tilam atau bantal di tempat mangsa dikurung.

“Mangsa hanya akan berbaring dan duduk di atas lantai simen. Selain itu saya dapati banyak beg plastik berisi nasi di luar tempat mangsa dikurung. Saya kemudiannya menghubungi ambulan untuk menghantar mangsa untuk mendapatkan rawatan di hospital” katanya.

Pegawai Kebajikan Daerah Kulim, Rohana Yussuf berkata, sebelum ini mangsa yang dikenali sebagai Salmah berada dalam keadaan normal sehinggalah ibunya meninggal dunia pada 2001. Sejak itu tidak ada sesiapa yang menguruskan kehidupannya hingga melarat.

Menurutnya, mangsa sudah menerima bantuan am daripada JKM sebanyak RM150 sebulan. Ketika pemeriksaan dibuat, pegawai JKM mendapati keadaan mangsa lemah, kelaparan dan badannya terlalu kurus sehingga menampakkan rangka.

Selain itu mangsa menjerit beberapa kali menyatakan ‘sakit’ sebelum dia di keluarkan dari tempat kurungannya. Pegawai JKM turut memakaikan pakaian yang diberikan oleh jiran kepada mereka kerana mangsa dalam keadaan berbogel.

“Saya telah mengarahkan pegawai JKM membawa mangsa ke hospital Kulim untuk menerima rawatan segera. Selepas pemeriksaan dibuat, barulah JKM mengambil keputusan bagaimana untuk mengatasi masalah dialaminya. JKM akan berbincang dengan waris mangsa untuk mendapatkan maklumat tentang mangsa sebelum mengambil keputusan untuk menghantarnya ke pusat penjagaan khas yang disediakan” kata Rohana.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh ketika dihubungi berkata, beliau telah mengarahkan seorang pegawai polis berpangkat Inspektor untuk pergi ke tempat kejadian bagi menyelamatkan mangsa.

Ulasan

Yang nyata, ia bukan binatang sebenar, tetapi dilakukan oleh manusia yang berperangai binatang sehingga melayani manusia lain seperti binatang juga.

Sunggu memilukan dan sungguh dasya.

www.lelakiperkasa.com

Advertisements

SUAMI KU SONGSANG…!!??

“APA nak jadi dengan kau ni, Han?!” Suara garau bergema seluruh rumah. Sepasang mata merah tajam terarah ke arah lelaki yangberdiri betul-betul di hadapannya. Urat-urat leher sudah kelihatan. Itu tandanya lelaki berumur awal 50-an itu bukan tengah gembira. Tapi marah. Marah yang teramat sangat.

“Sampai hati Han buat ibu macam ni.” Dicelah pula oleh satu suara lemah diselangi dengan sedu sedan. Wanita berumur lewat 40-an itu terdampar lemah di atas sofa dengan bahu yang terhinjut-hinjut.

Seorang lelaki yang sedang menjadi mangsa luahan perasaan hanya kaku di tempatnya berdiri. Langsung tak bergerak. “Han sebenarnya…”

“Ah! Tak payah nak kasi alasan lagi. Ayah dengan ibu dah nampak semuanya tadi. Jelas. Terang.”

Herdikan lantang itu berjaya mematikan niatnya untuk terus bersuara. Sudah beberapa kali dia mencuba untuk membela diri namun gagal. Farhan jadi makin resah. Rahsia terbesar dirinya selama ini sudah diketahui oleh kedua ibu dan bapanya.

“Sejak bila kamu mula jadi tak normal ni, hah? Sejak bila? Patutlah selama ni bila ayah suruh kau cari bakal menantu bawak balik, kau liat. Rupanya sebab ni. Sebab yang boleh memalukan ayah seumur hidup. Sebab yang boleh buat ayah rasa nak muntah bila tengok aksi kamu dekat depan PKNS tadi. Eeee!!! Kamu tau tak betapa loyanya ayah bila tengok aksi hilang akal kau tadi?” Buat kesekian kali wajah kecut anak sulongnya itu direnung tajam. Encik Azhan berjalan membuat pusingan mengeliling Farhan. Cuba mengawal hati yang dah rentung. Dah jadi bara pun.

“Han tau tak apa yang ibu rasa masa ibu ternampak gelagat Han sebentar tadi? Ibu rasa macam nak pengsan tau? Rasa luluh hati ni bila tengok anak lelaki tunggal yang paling ibu sayang berjalan sambil berpegangan tangan dengan kaum sejenis. Dahlah cara berjalan sama. Jenis berpakaian tak ada beza. Potongan rambut pun sama. Eh Han! Han tak malu ke buat perangai macam tu depan publik? Han tak malu ke bercinta dengan kaum sejenis. Han tak malu kejadi songsang sampai macam ni? Ibu tak pernah ajar Han buat perangai tak senonoh macam ni tau? Han tau tak, apa hukumnya kalau bercinta dengan kaum sejenis? Han tau tak!?? Han tak pernah belajar agama ke selama ni? Han betul-betul sakitkan hati ibu. Sampai hati Han buat ibu macam ni…” Suara yang pada mulanya lantang berubah menjadi perlahan bila sebak sudah tidak dapat dibendung. Luluhnya hati Puan Hasanah ketika ini hanya Allah saja yang Maha Mengetahui. Dia pejam mata berkali-kali cuba melesapkan peristiwa di PKNS yang sudah hampir dua jam berlaku.

“Ibu, Han…”

“What’s going on?” Sekali lagi Han terpaksa mematikan ayatnya bila si adik yang baru muncul menyapa. Fazreen yang baru pulang dari kuliah terus menapak ke bilik abangnya bila terdengar bunyi bising.

“Makcik? Pakcik?” Satu suara dari belakang Fazreen ikut menyelit. Gadis yang pulang bersama Fazreen juga pelik melihat sketsa air mata itu.

“Reen…” Melihat wajah Fazreen membuatkan Puan Hasanah terus menonong mendapatkan tubuh kecil molek itu. Dirangkul kuat Fazreen macam tak rasa nak lepas. Esakan dikuatkan lagi. Bahu Fazreen menjadi tempat meluahkan perasaan. Dia menangis semahu-mahunya.

“Abang, apa kau dah buat dekat ibu?” Terjah Fazreen. Muka resah Farhan dipandang.

“Aku tak buat apa pun.” Tipu Farhan. Dalam hati dia berdoa agar ibu dengan ayah tidak akan ‘berkongsi’ rahsianya dengan Fazreen. Dan minah plywood ni jugak. Minah plywood yang dimaksudkan adalah Imanina yang setia berdiri terpacak macam plywood yang sudah dipaku ditengah-tengah bilik.

“Tak buat apa kau cakap? Kalau kau tak buat hal takkan ibu jadi macam ni kut?” Fazreen masih tak puas hati. Dia tau pasti ada sesuatu yang sudah dilakukan oleh abangnya itu. Kalau tidak, takkan lah ibu akan meraung persis orang hilang anak kembar tiga sampai macam ni sekali.

“Wei, baik kau cakap apa kau dah buat sampai makcik menangis macam ni.” Agak lama, penjelasan dari Farhan belum jugak ada. Imanina telah hilang sabar. Dia juga seperti Fazreen. Berasa keliru dan pelik.

“Wei, minah plywood. Kau orang luar jangan masuk campur boleh tak? Yang kau datang sini apehal? Tak ada rumah ke? Buat menyemak je. Apa kau ingat bapak aku buka hotel kebajikan ke yang boleh kau keluar masuk sesuka hati.” Marah Farhan. Aku, kalau ayah marah takpe. Ibu marah pun tarak hal. Fazreen? Ah! Dia tu adik. Langsung aku tak rasa gentar. Tapi bila minah plywood ni bukak mulut, dituju pulak depan muka aku… memanglah gua tak boleh sabar beb. Panas betul gua dengan minah ni. Haissshhh!

“Plywood-plywood aku pun muka licin. Halussss…. Tak macam kau! Jerawat penuh muka bak cendawan tumbuh selepas hujan. Dah berapa kali aku suruh kau pergi gesel muka kau dekat tar di jalan besar depan sana? Kasi licin sikit. Tak jugak kau buat. Bajet handsome lah konon dengan jerawat besar cendawan tu.” Lebih laju dari bom nucklear Imanina membalas. Habis senget lipatan tudung bila dia bercakap tanpa control ayu.

“Kau ni harap je pakai tudung. Tapi perangai hampeh!”

“Dah tu yang kau tu harap je hari-hari solat maghrib dengan Isyak dekat masjid tapi sanggup kau buat makcik menangis macam ni. Tak hampeh ke macam kau?”

“Kau tak ada hak nak judge aku.”

“Dan kau pun tak ada hak nak judge aku!”

“Whoaaa…” Fazreen yang sedari tadi hanya menikus ditepi ketika pertengkaran dua manusia itu cepat-cepat masuk channel bila aura-aura perang dahsyat sudah terasa. “Korang dua ni apehal? Cuaca mendung je dekat luar, korang panas dekat dalam.” Suara dia perlahan. Lambat-lambat dia berdiri ditengah-tengah antara abang dan kawan baiknya. Lengan Farhan ditarik ke tepi. Tubuh Imanina pula ditolak perlahan ke arah Encik Azhan yang agak jauh kedudukannya dari Farhan.

“Aku tak suka tengok plywood. Suruh dia balik!” Nampaknya Farhan belum buas hati. Dia terus mencuba untuk menyakitkan hati Imanina.

“Aku pun tak suka tengok cendawan tumbuh dekat muka orang! Suruh dia pakai topeng!”

“Kau memang lah…”

“Cukup!” Tengkingan Encik Azhan mengkakukan semua tubuh di situ. Dia menapak perlahan ke arah Farhan. “Ayah belum lupakan hal tak normal kamu lagi. Dan kalau kamu rasa bila kamu sibukkan diri bertengkar dengan Iman, ayah akan lupakan hal tak normal kamu tu, kamu salah. Kamu sangat salah. Sebab hal tak normal tu bukanlah hal yang boleh dipandang ringan. Hal yang membabitkan hukum hakam. Hal yang membabitkan maruah keluarga. Dan ayah taknak kamu terus mengendong dosa besar ni sampai ke akhir hayat. Ayah dengan ibu pun tak sudi nak tolong kongsi dosa besar tu dengan kamu.”

“Dosa besar? Ayah, apa abang dah buat? Jangan cakap yang kau kena tangkap khalwat, bang.” Dengan lurusnya Fazreen menyoal Farhan. Mata tidak berkelip menghadap si abang.

“Kau cakap tu boleh control tak?” Fazreen dijegil geram.

“Heh! Kalau tangkap khalwat dengan perempuan boleh nikahkan terus. Tapi kalau kena tangkap basah dengan kaum sejenis, macam mana nak nikahkan? Haram tau! Hukumnya haram!Nauzubillah…” Encik Azhan memicih dahi. Kepala digeleng berkali-kali.

Ayat-ayat yang baru keluar dari bibir lelaki separuh abad itu membuatkan dua kepala hampir putus nafas. Fazreen terkedu. Imanina terkaku. Dua-dua pandang muka kau-aku sebelum pandangan dibawa semula ke wajah Encik Azhan.

“Abang, kau homo… homo… homo…”

“Kau songsang?” Bila Fazreen nampak macam susah nak menyebut perkataan ‘homoseksual’ itu Imanina terus masuk line. Perasaan ingin kepastian dia sudah tak dapat dibendung lagi. “Kau tak normal? Serius!?”

“Oh my Allah!” Fazreen jelas nampak terkejut. Belum pun Farhan mengaku, dia terlebih dahulu rasa tersentap. Mata mula berkaca. “Abang, asal dengan kau ni?”

“Asal kau jadi macam ni?” Imanina terkejut hebat. Tak sangka lelaki berjerawat dimuka ini seorang yang jenis lelaki sukakan lelaki.

“Ayah, dengar dulu apa Han nak cakap.”

“Ayah tanak dengar!”

Farhan jadi tak tentu arah. Ayah langsung tak kasi dia peluang untuk bersuara. “Ayah…”

“Ayah nak tanya kamu. Selama kamu berkasih-kasih dengan special boyfriend kamu tu, pernah kamu melebihi batas? Ayah tak maksudkan skinship saja. More than that. Pernah? Eesh! Rasa loya datang lagi. Reen, bak minyak Cap Kapak.” Pinta Encik Azhan seraya mengurut-urut pangkal leher. Beberapa saat kemudian, minyak Cap Kapak Reen berada didalam genggaman Encik Azhan. Penutup botol dibuka lalu minyak dititis ke tapak tangan sebelum disapu pada leher.

“Ayah tanya kamu ni, Farhan.”

“Ayah, dah berapa kali Han cakap…”

“Jawab.”

Suara tegas itu membatutkan rasa ingin protes Farhan. “Tak.”

Mendengar jawapan itu membuatkan hati Encik Azhan jadi lega.

“Kalau ye pun perlu ke bercakap hal ni depan dia?” Soal Farhan sambil menghala jari telunjuk ke arah Imanina yang masih dengan muka tak percaya.

“Kenapa tak boleh?”

“Sebab dia bukan…”

“… our family?”

Farhan mengangguk laju.

“Sekarang, memang dia bukan our family. But soon, dia akan jadi keluarga kita.” Bisikan halus meniti ditelinga Farhan.

“Ayah…” Farhan terasa lemah. Dari senyuman nipis dan pandangan yang penuh tersirat dari si ayah, dia sudah dapat menghidu apa yang bakal ayahnya putuskan beberapa saat lagi.

“What?”

“No. This is joke right? You’re not going to do like that. Not to me. Not her. Not her, ayah. Please. I love somebody else.”

“Lepas apa yang ayah basuh kamu tadi, sanggup lagi kamu mengaku yang kamu cintakan orang lain? Sanggup lagi kamu mengaku yang kamu cintakan special boyfriend kamu tu? Han, tolonglah jangan buat ayah rasa loya lagi. Seksa tau tak?” Minyak Cap Kapak yang sedia terbuka penutupnya dibawa rapat ke hidung. Satu tarikan nafas dibuat. Sedikit demi sedikit rasa loya mula berkurang.

“Ayah…”

“Attention please!” Lantangan suara bersama tepukan bergema di seluruh bilik itu. Puan Hasanah, Fazreen dan Imanina yang berada di hujung bilik dengan kening berkerut memberikan tumpuan sepenuhnya tentang apa yang bakal diperkatakan oleh Encik Azhan.

“Iman, please come here.” Imanina digamit.

“Ayah, please… Tanaaaaaak…Tanaaaaaak…” Farhan merengek macam budak perempuan tak dapat beli teddy bear dekat Lot 10. Sebijik!

“Apa tanak tanak? Cuba bunyi macam jantan sikit!”

Gulpp! Farhan telan liur. Han belum cukup jantan ke, ayah? Soal dia dalam hati.

“Ada apa, pakcik?” Soal Imanina dengan muka yang penuh dengan tanda tanya.

“Pakcik mintak maaf.”

“Sebab apa?” Imanina muka tak faham.

“Sebab pakcik nak mintak Iman…”

“Ayah, don’t do this to me.”

“… Iman kahwin dengan Farhan.”

Putus nafas. Dia cuba tarik nafas, tapi tak lepas. Oksigen nak sedut tak ada. Karbondioksida nak hembus pun tak keluar. Kali ketiga, tubuh dia jadi kaku. Tapi kali ini lebih lama dari tadi. “Pakcik…”

“Ya?”

“Pakcik, Iman nak…” Lutut Imanina dah lembut macam jeli.

“Iman nak kahwin dengan Han?” Bersinar-sinar muka Encik Azhan ketika menuturkan soalan itu.

“Iman nak…”

“Betul Iman nak?”

“Iman nak pitam…” Dan lepas tu terus Imanina rasa macam benda sekeliling dia berpusing sebelum suasana jadi gelap.

***

DIA pejam mata rapat-rapat. Peristiwa bulan lepas menjengah di fikiran lagi. Permintaan itu dibuat sebulan yang lalu dan hari ini, dua hari yang lepas dia sudah berjaya menunaikan permintaan Encik Azhan dengan ‘jayanya’. Sudah dua hari dia sah menjadi isteri kepada Amir Farhan Bin Mohd Azhan. Dan sudah dua hari jugak air jernih sentiasa mengalir keluar dari matanya tanpa henti. Masa bersanding siang tadi pun dia tetap menangis. Menangis sedih gara-gara kena kahwin paksa. Tapi lain pula telahan orang lain. Mereka fikir dia menangis kerana terharu dengan majlis gilang-gemilang yang dianjurkan oleh kedua belah pihak pasangan pengantin. Itupun sebab Puan Hasanah dan Puan Kamsah sungguh-sungguh menegaskan perkara tersebut kepada mereka yang hadir.

Sebelum ini dia belum pernah menangis teruk macam hari ni sebab dalam otak sudah ditanam harapan dan angan-angan. Selagi Farhan tak melafazkan akad terhadapnya selagi itulah dia ada harapan untuk mengelak dari pernikahan tak rela itu.Harapannya, agar datanglah seorang superhero yang akan menyelamatkan dia dari majlis malam ini seperti filem-filem hindustan yang pernah dia tonton sebelum ini. Hero akan datang menghalang heroin dari kena kahwin paksa dengan si jahat. Tak pun si hero bawa heroin lari menunggang kuda dengan penuh gaya kemachoan. Mata hero pula diikat dengan kain hitam. Macam Zorro. Kacak bergaya. Gagah perkasa. Nak-nak lagi kalau Zorro tu Arjun Rampal. Wahhhh!!! Tapi itu hanya angan-angan yang tak kesampaian bagi Imanina. Tiada superhero yang datang selamatkan dia. Tiada jugak kedengaran bunyi derapan kaki kuda yang ditunggang oleh Zorro di luar rumah tadi. Dia kini sudah pegang status isteri Amir Farhan yang ada jerawat di muka. Yang songsang. Yang… “Kenapa suami aku tak normal?”

“Siapa tak normal?”

Soalan itu datang bersama campakan samping di muka. Imanina bengang. Air mata dikesat. “Jangan kacau aku!” Samping warna krim itu dicampak semula ke arah Farhan.

“Sudah la tu. Kau nak meratap apa lagi? Kau dah pun jadi isteri aku. Aku pun dah jadi suami kau. Kita sama-sama dah tukar status. Husband and wife. Wahhh… sedapnya dengar. Lepas ni kalau orang tanya… kau datang kelas dengan apa? Kau kena jawab dengan… dengan my husband. Lepas tu orang mesti tanya… husband kau si kacak Farhan tu ke? Dan kau wajib jawab… of course lah, siapa lagi yang lebih kacak dari dia? Jangan lupa nada menjawab tu kena ada riak bangga sikit eh.” Kata Farhan dengan riak megah. Tubuh dihempas kasar pada katil. “Ah, heavennya.”

“Gila! Dahlah songsang. Gila pulak tu. Kau jangan perasan boleh tak? Aku dengar rasa nak muntah.” Balas Imanina sambil mengeluarkan lidah. Sengaja dia buat muka habis jelik.

“Kau nak muntah ke? Macam ada tanda-tanda je.”

“Tanda-tanda apa? Kau jangan nak merepek.” Entah kenapa secara spontan Imanina pegang perut.

“Aku bukan cakap tanda-tanda tu la, sengal. Kita baru je menikah malam ni. Takkan nak mengandung pun malam ni jugak. Buat apa pun tak. Agak-agak ah. Maksud aku tanda-tanda jealous.”

Laju tangan yang mendarat pada perut dibawa ke dahi. Imanina control riak muka. Dibuat sehabis selamba. “Untung apa aku nak jealouskan kau?”

“Aku kacak. Aku baik. Aku idaman wanita. So, untungnya aku boleh tambah bini. Kau pulak boleh dapat madu. Kau ingat ramai ke wanita yang bertuah untuk bermadu. Kau tu bakal tau tak? Untung,kan? So prepare lah.” Wajah Imanina dipandang tiga saat sebelum dia mencapai bantal panjang lalu dipeluk erat.

“Kalau madu aku bukan dari spesies yang ada rahim, maaf aku reject.”

“Asal? Dengki?”

“Aku tanak share dosa besar dengan kau.”

“Hey, kau kalau bercakap boleh tak…” Farhan sudah bangun dari pembaringan menghadap Imanina.

“Tak boleh! Aku tak boleh control mulut dalam bab macam ni. Sebab kau songsang. Dan itu fakta. Dan aku sebagai yang benar perlu sedarkan kau tentang salah dah betul. So, kau tak payahlah nak suruh aku jaga words ke apa.” Imanina terus tayang muka selamba. Farhan yang sedang merenung dia macam nak telan tu diabaikan. Sumpah! Langsung tak gerun.

Farhan terus bangun dari katil dengan wajah sebal. “Suka hati kau lah apa kau nak fikir. Yang penting kau dah jadi isteri aku. So sila jalankan tanggungajawab-tanggungjawab kau mulai malam ni!”

Hah!? Mendengar kata-kata itu Imanina jadi gelabah. Laju kedua-dua tangan dibawa menyilang dada. “Tanggungjawab yang macam mana?”

“Kau rasa?” Farhan buat muka gatal. Senyuman nakal penuh diwajah. Perlahan-lahan dia menapak mendekati Imanina yang dah menikus macam tikus di sudut bilik.

“Aku tanak!”

“Tanak apa?”

“Tanak tu la.”

“Ye la… ‘Tu la” tu apa?”

“Kau jangan buat tak faham.”

“Memang aku tak faham.”

“Kau memang…”

“… kacak. Ya aku memang kacak. Tak payah susah-susah kau nak remind. Aku dah sedia maklum.” Dia ketawa kuat.

Dan ketawa itu membuatkan Imanina jadi semakin jelik. “Gila perasan!”

“Itu bukan perasan. Itu kenyataan. Alaa… ngaku je la yang kau memang dah lama syok setengah mati dekat aku. Tu sebab ar bila ayah mintak kau kahwin dengan aku, kau terus setuju. Kau memang dah lama usha aku kan? Cer kau ngaku. Cer kau ngaku.” Tambah Farhan lagi dengan gaya terencat sambil melompat-lompat di depan Imanina.

“Kau jauh sikit boleh tak? Aku rasa geli bila dekat dengan kau macam ni!” Tubuh Farhan ditolak sehingga lelaki itu mengundur ke tiga tapak ke belakang.

“Wei! Main kasar.” Farhan bengang.

Imanina hanya tayang muka tak bersalah. “Kau fikir kau Arjun Rampal ke yang aku boleh syok setengah mati? Kau ingat kau Kim Hyun Joong yang aku nak usha? Tolonglah! Tolong jangan perasan. Kalau kau kahwin dengan aku sebab ayah, aku pun macam tu jugak. Sebab ayah. Kita berkahwin atas alasan yang sama. So, kau takyah susah-susah nak buat spekulasi macam orang tak ada akal.” Sergah gadis itu lagi dengan muka tegang.

“Memang aku bukan Arjun Rampal. Tapi aku lagi kacak dari dia. Dan memang jugak aku bukan Gu… Gunung… Gunung kau tu. Tapi aku lagi macho dari dia.”

“Gunung?” Imanina muka hairan.

“Yang kau sebut tadi. Lepas Arjun Rampal ada lagi sorang yang kau sebut kan?”

“Kim Hyun Joong?”

“Betul la tu.”

“Kim Hyun Joong dengan Gunung… Jauh kut sebutan dengan ejaan.”

“Ah! Lantak lah! Asalkan ada bunyi ‘ung… ung..’ dekat belakang.” Farhan terasa malu. Namun dia tetap kawal riak muka.

“Kalaulah rasa kelakar aku dekat kau melebihi rasa benci memang aku dah gelak guling-guling pusing rumah. Suka hati kau je nak belasah sebut nama orang.”

“Biar ah! Salah sebut je. Bukan kena hukun gantung pun. Dah-dah! Mula laksanakan tanggungjawab kau dari sekarang.” Sekali lagi Farhan mendekati Imanina dengan senyuman gatal.

“Kau ni kenapa? Kan aku dah cakap tanak! Tak faham bahasa ke?” Imanina kembali resah. Silangan tangannya pada dada makin kuat. Sesekali kain yang tersarung pada kaki dibetulkan.

“Apa masalah kau ni? Yang kau merekot macam orang nak kena ‘baham’ ni kenapa? Kau ingat tanggungjawab kau tu cuma ‘benda tu’ je ke? Cik Nur…. Eh bukan. Puan. Puan Nur Imanina, kau dengar sini eh. Aku tengok kau aku rasa kosong.” Kata Farhan seraya mengisyaratkan simbol kosong dengan tangan di hadapan si isteri. ” Atau dalam erti kata yang lain… tak ada nafsu. Aku dengan kau… takde nafsu. Bila aku tengok kau sama macam aku tengok plywood. Again… takde nafsu!” Tekan Farhan dengan suara yang sengaja ditinggikan.

Imanina tersentak. Dia mula menyedari sesuatu. Muka Farhan dipandang. “Eh, betul lah.”

“Apa yang betul?”

“Kau kan songsang. So, kalau aku berjalan dalam bilik ni tanpa pakai apa-apa pun, aku tetap selamat kan? Ye la… betul! Buat apa aku nak risau?” Muka Imanina bercahaya. Ceria. Empat kali dia menepuk tangan. Rasa seronok ya amat.

Errkk! Kata-kata dan reaksi dari si isteri membuatkan Farhan tepuk dahi. Dia menggeleng berkali-kali. “Masalah betul kau ni. Aku nak mandi. Ambilkan aku towel.”

“Ewah! Aku ni orang gaji kau ke? Suka sedap hati je nak mengarah.”

“Tanggungjawab.”

“Kalau aku tanak buat?”

Selepas menerima soalan dari Imanina, Farhan terus mengeluarkan handphone lalu menekan butang dail.

“Kau nak call siapa?”

“Abah.”

“Sebab?”

Pertanyaan si isteri diabaikan. Selepas lima saat… “Hello, assalamualaikum abah. Han nak cakap yang Iman tanak ambilkan Han towel. Dia nak jadi isteri derhaka. Dia…”

“Wei!” Lebih pantas dari kilat, dia merampas handphone dari tangan Farhan lalu dimatikan talian itu. “Apa masalah kau ni? Ini hal kita. Yang kau nak masukkan abah aku dalam cerita kita ni apehal?” Marah Imanina.

Dia sudah kecut perut membayangkan wajah bengis si abah. Abahnya, Encik Ihsan Bin Mansor. Merupakan seorang yang sangat tegas dan garang. Dari kecil, dia dan adik beradik sangat takutkan abah. Padahal abah tak pernah angkat tangan terhadap mereka. Marah pun jarang-jrang sekali. Namun rasa takut dan hormat itu wujud sendiri sebaik saja melihat wajah bengis Encik Ihsan. Matilah aku….

“Hakhakhak!”

Apehal dia ni? Imanina hairan melihat Farhan yang tetiba ketawa macam orang gila jumpa duit RM1 di kaki lima.

“Kau kecut?”

“Kecut lah! Abah wei… Jangan memain.”

“Aku tipu.”

“Hah?”

“Aku tak call abah betul-betul pun tadi. Buat gaya je lebih.” Akhirnya Farhan membuat pengakuan.

“Kau memang… memang… memang buat aku rasa nak tetak orang!” Imanina menjerit geram.

“Padan muka. Itu aku baru gertak sikit. Lain kali kalau kau ingkar arahan aku, aku call betul-betul.”Ugut Farhan dengan sisa ketawa.

Imanina mencebik. Dia bangun menghampiri almari. Pintu almari dibuka. Sehelai tuala warna biru dikeluarkan lalu dicampak ke arah Farhan.

“Terima kasih, wife.” Farhan masih ada nafsu untuk menyakat.

“Geli!” Imanina tutup telinga sambil menuju ke arah katil. Sebiji bantal tidur dan comforter diambil lalu dicampak atas lantai. “Tu tempat tidur kau.”

Farhan yang baru sahaja ingin melangkah masuk ke dalam bilik air berpaling. “Asal pulak? Ini bilik aku. Kau sepatutnya tidur dekat bawah.”

“Boleh tak kau jadi gentle sikit?”

“Dengan kau? Harapan! Takde-takde. Kau tidur bawah.” Tegas Farhan.

“Okey. Fine.” Ujar Imanina. Dua saat kemudian dia mencapai handphone dan mendail nombor seseorang. “Assalamualaikum, ayah. Iman nak bagitau yang Han tak kasi…”

“Wei! Apehal kau?” Laju handphone Imanina disambar. “Huh? Kau tipu?” Farhan tergamam bila melihat skrin handphone Imanina. Tiada panggilan yang dibuat ketika itu.

Imanina senyum lebar. “Kita sama. 1-1.”

“Haisyhh!” Farhan merengus geram. Terkena jugak dia dengan Imanina. “Macam ni la… Katil ni king size. So, aku tak ada hal kalau nak kongsi dengan kau. Kau?”

Imanina berfikir sejenak. Lepas lapan saat… “Kau songsang. So, aku pun tak ada hal nak kongsi katil dengan suami tak normal macam kau.”

“Perlu ke kau repeat gelaran tu berkali-kali?”

“Selagi kau tak jadi normal, aku rasa perlu.”

“Thanks, wife.” Farhan muka ketat.

“You’re welcome, husband.”

***

“MORNING, guys…” Fazreen yang baru menyertai meja makan, menyapa.

“Morning…” Serentak Farhan dan Imanina membalas. Masing-masing muka tak ceria.

“Asal korang nampak lemah je? Last night cemana?” Fazreen cuba mengorek rahsia.

“Great. Kan wife?” Balas Farhan dengan senyuman ceria. Sengaja dagu Imanina dicuit.

“Great?” Fazreen muka teruja.

Tapi lain pula riak muka Imanina. Dia menjeling tajam ke arah Farhan yang berada di sebelah. Lelaki itu hanya tayang muka tak beriak. Lalu satu tendangan hebat dibuat pada kaki si suami.

“Sakit lah wei! Kau sepak aku apehal?” Marah Farhan. Kakinya digosok menghilangkan rasa perit.

“Tadi cakap great. Tapi asal aku tengok korang tak macam great pun.” Fazreen masih dengan niat yang sama. Ingin mengorek. Korek dalam-dalam.

“Kau-aku kena kahwin paksa. So, tak payah lah nak pura-pura yang kita ni bahagia ya amat. Aku rasa geli. Sumpah!” Bidas Imanina bersama jelingan pisau belati. Ikutkan hati nak je dia tenyeh butter yang berada di tepi tangan ke muka Farhan. Baru puas hati. Heh!

Farhan hanya mencebik. Roti yang sudah disapu peanut butter dimasukkan ke dalam mulut.

“Dah tau muka tu tak licin serupa orang. Tak reti-reti nak pantang ke?” Sinis soalan itu.

Pantas Farhan toleh kanan mencari wajah isterinya yang bermulut celopar. “Asal? Kalau aku makan peanut butter pun muka kau ke yang nak tumbuh jerawat?”

“Aku takut berjangkit.”

“Sejak bila jerawat boleh berjangkit?”

“Sejak aku kahwin dengan kau!”

Agak tersentak dengan kenyataan itu. Farhan mula membara. “Kau memang suka buat aku bengang kan?”

“Memang!” Imanina menjawab selamba. Nasi goreng yang masih belum terusik dicedok ke dalam mulut.

“Kalau macam tu jom buat eksperimen nak?”

“Eksperimen?” Kening Imanina bertaut rapat. Fazreen hanya bertindak sebagai pemerhati.

“Eksperimen macam ni…” Habis saja ayat, Farhan terus menarik wajah Imanina ke rapat ke wajahnya. Kemudian dengan kuat pipinya digesel-gesel pada pipi Imanina.

“Weiiii!!!!” Bergegar seluruh banglo dua tingkat itu dengan jeritan menantu baru. Sedaya upaya muka Farhan ditolak. “Kau gila ke?”

“Aku cuma nak tau betul ke teori kau pasal jerawat berjangkit tu betul. Kalau betul, kau menang.” Balas Farhan tenang.

“Kau… kau… urghh! Kalau muka aku tumbuh jerawat, siap kau!” Bentak Imanina seraya mencapai beberapa helai tisu lalu mengesat kasar kedua-dua belah pipinya.

Melihat situasi itu, Fazreen ketawa geli hati. Telatah abang dan kawan baiknya a.k.a kakak iparnya itu betul-betul buat dia rasa terhibur. Selalunya kalau pasangan yang baru berkahwin haruslah romantik atau bergurau senda. Tapi bagi pasangan yang berada di hadapannya ini lain pulak perangai. Kalau dah kena kahwin paksa, memang macam ni ke keadaannya?

“Kau memang keji!” Bukk! Siku Imanina berjaya mendarat diperut Farhan.

Lelaki itu menyeringai kesakitan. “Kau suka main kasar!”

“Dengan kau je. Lain kali jangan cuba nak main-main dengan aku.” Gertak si isteri dengan muka menyinga.

“Pssss… Ayah dengan ibu dah turun. Control perangai.” Ujar Fazreen sebaik saja matanya terpandang kelibat kedua orang tuanya sedang menuruni tangga.

“Nak control buat apa? Diorang dah sedia maklum yang kitorang kahwin paksa. Takkan nak tunjuk aksi manja-manja beruk kut? Kang pengsan pulak ayah dengan ibu tu.” Balas Farhan dengan suara separa tinggi.

“Syyhh!” Kaki Farhan disepak dari bawah meja. “Kau tak pandai nak cakap slow ke, bang? Taulah korang tak suka each other pun. Tapi takyah lah nak bergusti depan diorang. Buat biasa sudah. ” bisik Fazreen agak perlahan namun berbaur tegas. Jelingan matanya tajam menghala pada Farhan memberi amaran.

Farhan hanya membalas dengan cebikan.

“Assalamualaikum…” Dua suara bergabung. Encik Azhan mengambil tempat di hujung meja. Manakala Puan Hasanah sudah bersedia untuk melakukan tugas. Tugas melayan suami.

“Waalaikumussalam.” Farhan, Imanina dan Fazreen menjawab serentak. Tiga wajah mengukir senyuman mesra.

“Apa yang kecoh-kecoh sangat sampai ayah dengan ibu kat atas pun boleh dengar?” Encik Azhan turut mengukir senyum. Muka Farhan dan Imanina dipandang.

“Err… takde pape ayah. Kitorang gurau-gurau je.” Jawab Farhan menutup hal yang sebenar.

“Bergurau menjerit macam kena sengat dengan tebuan?”

Imanina sudah pucat. Pandangan Encik Azhan tepat pada wajahnya.

“Abang nak apa? Nasi atau mihun goreng?”

Soalan Puan Hasanah melegakan hati Imanina. Perhatian Encih Azhan sudah beralih arah.

“Nasi goreng.” Jawab lelaki tua itu. “Han…Iman, apa plan hari ni?”

“Macam biasa, Han kerja.”

“Iman nak keluar jumpa member discuss pasal final project.

“What!?” Jawapan lancar dari dua ulas bibir itu membuatkan Encik Azhan terkedu.

“Kalau kamu terlupa, let me remind you… kamu baru je kahwin semalam.” Puan Hasanah ikut menyelit dengan riak terkejut.

“Kena kahwin paksa. Mana boleh Han lupa.” Selamba tanpa rasa bersalah ayat itu meniti dibibir Farhan.

“Amir Farhan!” Lantang sebaris nama itu disebut. Encik Azhan merenung Farhan. Tajam. Garfu yang dipegang ditala ke wajah Farhan. “Jangan sampai ayah cakar mulut kamu dengan garfu ni!”

Ugutan itu berjaya membuatkan Farhan kecut. Kepala ditunduk rapat ke meja. Imanina yang mulanya ada pasang niat untuk mencelah terus kunci mulut mendengar suara bapa mertuanya itu. Seperti Farhan, dia juga turut menundukkan wajah.

Berdehem sekali sebelum menyambung bicara. “Tukar plan.”

“Apa, yah?”

Muka tak faham Farhan dan Imanina dipandang silih berganti. “Kerja…cuti. Discussion… cancel.”

“Ayah…” Pasangan pengantin baru itu mula memprotes.

“Hari ni, Han kena bawak Iman pergi ziarah saudara mara kita. Dah jadi adab orang yang baru berkahwin harus pergi melawat ahli keluarga yang lain. Kenalkan pada mereka isteri Han.” Muka tak rela Farhan dan Imanina diabaikan.

“Mesti kena hari ni jugak ke, yah? Tak boleh esok-esok?” Farhan masih mencuba nasib untuk mengelak dari melaksanakan arahan ayahnya.

“Hari ni.”

“Semua sedare?”

“Much better.”

“Dah tu rumah Uncle Ad dekat German tu nak kena pergi hari ni jugak?”

“Kalau still ada tiket ke sana hri ni boleh je. Lagipun boleh kamu honeymoon terus kat sana. Kejap. Ayah call Uncle Ad bagitau.”

“Ayah, jangan!” Melihat Encik Azhan ingin mencapai henfon, Farhan terus menegah. “Han memain je.” Sengihan plastik lebar di bibir.

“Ingat kamu je yang tau main-main? Ayah tak?” Encik Azhan tayang senyum mengejek.

Farhan tarik muka. Ayah ni la… “Yela… yela.” Akhirnya Farhan setuju tanpa rela dengan permintaa ayahnya.

“Ha, lagi satu. Ayah tanak Han contact budak tu lagi. Terus buang dia dari hidup Han.”

Permintaan itu memang mengejutkan Farhan. “Tapi dia girlfriend Han, yah. Mana boleh Han…”

“Girlfriend ke boyfriend?” Tanpa salam, suara Imanina menyelit di tengah jalan.

“Kau jangan nak…”

“Soalan Iman tu betul. Ibu setuju. Girlfriend ke boyfriend?”Puan Hasanah yang mendiamkan diri agak lama mencelah sama. Farhan dipandang sinis.

Lelaki itu mengeluh. “Kenapa semua orang tak faham Han? Han tak boleh lupakan dia. Han sayangkan dia. Han…”

“Reen, minyak Cap Kapak please. Ayah rasa loya.” Kata-kata Farhan laju disangkal. Encik Azhan memicit dahi.

“Ada kat atas la ayah.” Jawab Fazreen sambil sedaya upaya menyembunyikan rasa ingin ketawa. Dan sebenarnya, rasa yang sama turut dikongsi oleh Imanina. Gadis itu mengetap bibir kuat menahan tawanya dari pecah.

“Ayah tak kira. Han kena lupakan dia. Macam ni lah. Ayah ada idea. Apa kata kalau Han teringat dekat budak tu, Han cepat-cepat pandang muka Iman. Ayah yakin, lepas tu mesti Han lupa langsung dekat dia.”

“What? Terus terang, ayah… Bila Han tengok muka dia ni Han rasa macam nak terjun lombong.” Bidas Farhan. Sempat Imanina dijeling tiga saat.

Terkedu. Bibir dah berbentuk ‘O’. Keji punya mamat. “Aku kalau tengok muka kau rasa macam nak cungkil mata sendiri.”

“Baguslah. Lepas kau buta, aku kurung kau dalam setor. Mata aku pun dah tak sakit nak tengok muka kau dalam rumah ni. Heaven gila!”

“Try la buat macam tu. Aku saman kau RM10 juta.”

“Eleh! Kalau dah kena kurung dalam setor, aku akan pastikan kau takkan terlepas.”

“Kau ingat aku akan duduk melangut macam orang bodoh je kat dalam tu?”

“Kalau kau…”

“Diam!!!”

Tengkingan itu mematikan biacara dua kepala. Farhan jadi kecut. Imanina rasa gerun.

“Apa nak jadi dengan korang berdua ni? Bergaduh macam anjing dengan kucing.”

“Yang kucing tu Han. Iman pulak yang an…” Farhan tidak jadi meneruskan ayat bila mata Encik Azhan tepat ke arahnya. Air liur ditelan dua kali.

“Ayah nak korang tukar bahasa diri. Takkan suami isteri nak gunakan bahasa diri kau-aku? Cuba guna abang sayang ke…”

“Haaaa… yang tu Han mintak maaf. Han tak bole

nak lagi cerita klik sini

Petua Tambah Rezeki

Petua Tambah Rezeki

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Di antaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah
Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi:
“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar
Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah , yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba.
Sabda Nabi s.a.w.:
“Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah s.w.t akan
menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Riwayat Ahmad,Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

3.Tinggalkan perbuatan dosa
Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w.:
“… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

4.Sentiasa ingat Allah
Banyak ingat Allah buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya:
“(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah . Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)

5.Berbakti dan mendoakan ibu bapa
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Baginda s.a.w. juga bersabda:
“Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya.” (Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani,al-Asybahani dan al-Hakim)
Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki,
berdasarkan sabda Nabi s.a.w.:
“Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya.” (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6.Berbuat baik dan menolong orang yang lemah
Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin,juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Nabi s.a.w.:
“Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Riwayat Bukhari)

7.Tunaikan hajat orang lain
Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Nabi s.a.w.:
“Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…” (Riwayat Muslim)

8.Banyak berselawat
Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan,kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9.Buat kebajikan banyak-banyak
Ibnu Abbas berkata:
“Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain.Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”

10.Berpagi-pagi
Menurut Rasulullah s.a.w., berpagi-pagi (memulakan aktiviti hariansebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.

11.Menjalin silaturrahim
Nabi s.a.w. bersabda:
“Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” (Riwayat Bukhari)

12.Melazimi kekal berwuduk
Seorang Arab desa menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah . Baginda s.a.w. bersabda:
“Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13.Bersedekah
Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi s.a.w. bersabda kepada Zubair bin al-Awwam:
“Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.)

14.Melazimi solat malam (tahajud)
Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah

15.Melazimi solat Dhuha
Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi:
“Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16.Bersyukur kepada Allah
Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah . Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman:
“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras.” (Ibrahim: 7) Firman-Nya lagi: “… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Ali Imran: 145)

17.Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu
Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki. Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki. Salah satu nama Allah , al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat
menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu;
misalnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi
doa: “Ya Allah , bukalah hati kami untuk mengenali-Mu,bukalah
pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya `Alim.” Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, diatidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.

18.Berdoa
Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah , penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.

19.Berikhtiar sehabisnya
Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah
beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim)
Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas. Misalnya,hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.

20.Bertawakal
Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah . Firman-Nya:
“Barang siapa bertawakal kepada Allah , nescaya Allah mencukupkan(keperluannya) .” (At-Thalaq: 3)

Nabi s.a.w. bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattabr.a.)
Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri “jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan) , dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.” (At-Talaq: 2-3)

Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah , lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.
http://lelakiperkasa.com

Sedarlah wahai anak lelaki(buat renungan)

MENITIK air mata saya kerana tersentuh membaca kisah minggu lalu berjudul ‘Ibu sakit anak-anak bersengketa.’ Kisah itu hampir saya dengan apa yang sedang saya lalui. Saya terpaksa berhenti beberapa kali kerana air mata berguguran tanpa berhenti kerana saya terlalu sedih.

”Saya mempunyai dua orang abang, tetapi yang sulung bersikap lepas tangan untuk menjaga emak kami yang sakit, sama seperti yang Shahariah lalui,” Demikian cerita Nazirah dalam e-mel yang dikirimkannya Isnin lalu.

”Kami empat beradik semuanya, saya anak ketiga, dan seorang adik perempuan. Dua abang saya telah berkahwin dan berkeluarga. Abang Naz menunjukkan sikap yang amat mengecewakan saya. Hidupnya senang lenang dengan bantuan ayah semasa hayatnya, tetapi kemewahan yang dikecapinya menjadikan dia seperti kacang lupakan kulit.

”Sebelum emak jatuh sakit dia tinggal sendirian, tak jauh dari rumah saya dan abang di utara tanah air. Kata emak kami dah berkeluarga binalah keluarga sendiri. Abang kedua tinggal di KL, adik baru sahaja berkahwin, dulu masih belajar di kolej di KL.

”Bila emak diserang strok saya ambil dia tinggal bersama saya. Lima tahun lamanya saya jaga emak sendirian. Abang Naz langsung tak membantu, malah menjenguk emak pun boleh dikira dengan jari. Nak jadikan cerita dua tahun lalu saya terpaksa mengikut suami bertugas jauh ke negeri di bawah bayu. Nak bawak emak dia sakit. Jadi saya terpaksa tinggalkan dengan abang Naz.

”Selama itulah emak dilayan macam peminta sedekah yang hina dan kotor. Setelah suami saya berjaya dapat bertukar kembali ke Semenanjung, maka abang Naz tidak sabar-sabar menghantar emak kembali ke rumah saya dengan alasan dia sudah tidak tahan lagi kerana perangai emak amat degil.

”Isterinya, kak Zu juga tidak boleh tahan lagi melihat keadaan emak yang dikata pengotor.

”Kata abang Naz emak degil tidak mahu pakai lampin pakai buang itulah sebabnya lantai rumahnya, kerusi, kain emak berbau hancing. Malah kata kak Zu saudara maranya tak mahu lagi datang ke rumahnya kerana tak tahan bau emak.

”Adatlah orang dapat strok begitulah keadaannya, kita sebagai anak kena sabar. Dulu semasa saya jaga emak saya ambil pembantu, jadi bolehlah dia membantu saya menguruskan keperluan ibu kerana saya pun bekerja. Dan saya tanggung semua perbelanjaan mengambil pembantu termasuk membayar gaji bulanannya. Untuk memudahkan diri apalah salahnya abang ambil pembantu juga? Kerana dia mampu!

”Tetapi kini untuk mengambil pembantu baru kerana yang lama sudah berhenti, saya meminta bantuan adik-beradik, kerana perbelanjaannya besar. Lagi pun tugasnya semata-mata menjaga emak dan mengikut emak ke mana sahaja jika emak hendak bertukar angin tinggal di rumah abang. Jadi tidaklah penat kak Zu jaga emak.

Pembantu

”Emak tak kuat berdiri, berjalan pun kena pimpin, apa lagi hendak menguruskan diri sendiri, dengan adanya pembantu ringanlah sedikit tugas menguruskan emak. Tapi abang Naz tak setuju. Saya boleh terima kalau isterinya buat perangai bencikan emak mertua. Tetapi saya amat sedih bila abang Naz sendiri bencikan emak, malah dia jijik dan malu melihat keadaan emak.

”Bila saya tanyakan abang Naz kenapa benci sangat dengan emak. Katanya mengapa dia yang kena jaga emak, sedangkan Angah langsung tak pernah jaga emak. Taulah saya rupanya dia dengki abang Ngah yang tinggal di KL. Sebenarnya bukan abang Ngah tak mahu ambil emak, tapi emak tak mahu tinggal di bandar jauh dari kampung. Lagi pun perjalanannya amat jauh.

”Memang isteri abang Ngah, Syah pun buat perangai bencikan emak. Tetapi abang Ngah ambil berat pasal emak. Selain mengajak tinggal di rumahnya, abang Ngah hulurkan perbelanjaan untuk emak seperti membeli lampin pakai buang dan makan minum emak.

”Abang Naz cadangkan kami bergilir-gilir jaga emak tiga bulan seorang. Tetapi mengapa baru sekarang, mengapa tak buat cadangan semasa saya jaga emak sendirian lima tahun dulu.

”Saya tanya abang Naz adakah tanggungjawab menjaga emak hendak digilirkan, sedangkan ia menjadi tanggungjawab seorang anak lelaki Islam yang seumur hidupnya, haknya dipegang oleh ibunya sendiri.

”Isteri pula perlu taat kepada suaminya dan juga wajib taat kepada ibu mertuanya. Bukan saya mahu mengungkit apa yang telah saya buat selama menjaga emak tetapi, saya bertuah mempunyai suami yang faham masalah saya dan mengizinkan saya menjaga emak. Jika takdir suami saya tak izinkan, apa akan jadi pada emak? Pasti anak lelaki akan ditanya Allah di dunia mahupun di akhirat kelak.

”Ingatlah wahai abang suatu hari nanti kita juga akan tua dan tidak berupaya, dan cuba fikirkan adakah anak-anak kita akan melayan kita seperti mana yang kita kehendaki atau mereka melayan kita seperti apa yang kita lakukan kepada ibu bapa kita sekarang?

”Insaflah, setiap apa yang kita lakukan hari ini akan ada balasannya, kita tidak perlu tunggu akhirat sebaliknya kita akan terima pembalasan atas perbuatan kita semasa di dunia lagi. Fikirkanlah dan ingatlah. Ketika itu menangis air mata darah pun sudah tidak berguna lagi. Kerana segala-galanya sudah terlambat.

”Apa salahnya, jika kita adik-beradik duduk bersemuka dan berbincang dengan cara baik untuk mencari penyelesaian terbaik untuk semua pihak? Bukan saya tak mahu jaga emak lagi, tetapi saya tak mahu abang menerima pembalasan atas perbuatan abang kepada emak sekarang. Namun saya tetap jaga emak sebab saya sayangkan emak, kerana emaklah satu-satunya emak saya dunia dan akhirat.” Demikian luahan hati Nazirah.

hhtp://lelakiperkasa.com

Muka isteri sudah lebam

SEDIH… Sallehudin menunjukkan tempat isterinya ditemui mati
selepas mukanya ditekup dengan bantal.
SEDIH… Sallehudin menunjukkan tempat isterinya ditemui mati
selepas mukanya ditekup dengan bantal.

KUANTAN: “Ketika memusingkan tubuh isteri yang tertiarap di atas katil, saya lihat mukanya lebam dan dia tidak sedarkan diri.

“Saya cuba mengejutkan dan memanggil namanya beberapa kali namun tiada tindak balas,” kata peniaga restoran, Sallehudin Mohd Yatim, 59, ketika menceritakan detik menyedihkan apabila dia menemui mayat isterinya, Fatimah Zaharah Sulong, 53.

Wanita itu ditemui mati dibunuh dipercayai bermotifkan samun di Perkampungan Sungai Isap II, di sini, awal pagi semalam.

Dalam kejadian antara jam 2 hingga 4 pagi itu, mangsa tinggal berseorangan manakala empat anaknya ada di Kuala Lumpur.

Dia dipercayai bergelut dengan penyerangnya yang menceroboh melalui pintu belakang sebelum muka mangsa dipercayai ditekup dengan bantal sehingga sesak nafas.

Sallehudin yang berniaga di Arked Jalan Kemunting, di sini, berkata sebelum itu dia menghubungi mangsa pada jam 3 pagi untuk menukar giliran menjaga gerai.

Menurutnya, selepas mangsa tidak menjawab panggilan telefon walaupun dihubungi hampir setengah jam, dia mengesyaki kejadian buruk berlaku lalu bergegas pulang ke rumah.

Katanya, sebaik tiba di rumah, dia mendapati pintu belakang rumahnya terbuka sebelum melihat isterinya tertiarap di atas katil dalam bilik tidur.

“Tiada apa lagi yang mampu dikatakan kecuali menitis air mata selepas mendapati isteri tidak bernyawa.

“Sungguh kejam dan tidak berperikemanusiaan. Saya tidak akan maafkan perbuatan penjenayah terbabit sampai akhirat,” katanya ketika ditemui di rumahnya.

Sallehudin berkata, sebelum keluar dari rumah untuk ke gerainya pada jam 9 malam kelmarin, dia tidak melihat sebarang perubahan aneh serta ganjil pada isterinya.

Katanya, dalam tempoh bulan lalu rumahnya dua kali dipecah masuk namun tidak membabitkan kerugian, tetapi kali ini dia percaya kejadian berkenaan membabitkan suspek sama.

Menurutnya, dalam kejadian itu dia tidak dapat memastikan jumlah kerugian sebenar selepas menyedari telefon bimbit serta beg tangan milik mangsa dilarikan.

Katanya, jenazah isterinya akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu 8, Jalan Gambang, di sini, sebaik bedah siasat selesai dijalankan di Rumah Mayat Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA).

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff, berkata sepasukan anggota Jabatan Forensik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan membuat siasatan di tempat kejadian bagi mengumpul bukti kejadian.

Menurutnya, jumlah kerugian masih dalam siasatan dan polis percaya kejadian terbabit bermotifkan samun.

Katanya, polis memerlukan maklumat dan meminta orang ramai tampil di IPD Kuantan bagi membantu siasatan berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Libido Gel(Untuk Tahan Lebih Lama Di Ranjang !!!)

Pancutan Pramatang Menghantui Anda?
Ia Mengganggu Kehidupan Seks Anda?

Satu cara mudah dan berkesan untuk menghentikan Pancutan Pramatang (premature
ejaculation) – Tanpa Pil, Tanpa sebarang alat yang menyakitkan,
Tanpa suntikan, Tanpa buku – Hanya Dengan Sapuan Gel – 100% Asli – Tanpa ubatan.
Hasil segera dan berkekalan untuk masa yang panjang!

Mahukah Anda:
” Bertahan selama mana yang ANDA mahu?
” Memberikan pasangan anda orgasm berganda?
” Merasai cengkamannya apabila pasangan anda orgasm?
” Berakhir dengan orgasm terhebat anda, bila saja ANDA mahu?
” Dan bersedia kembali selepas beberapa minit?

Hasilnya segera dan anda tidak perlu:
” Berhenti dan bermula, atau memicit zakar anda.
” Memicit-micit punggung anda atau melakukan senaman.
” Membeli buku, kaset atau pita video yang menghampakan.
” Menunggu berhari, berminggu atau berbulan untuk kesannya

Gunakan LIBIDO Gel pada malam Jumaat anda.
Anda akan dapati detik malam Jumaat anda bersama pasangan akan lebih hebat dan
lebih lama!

Di sini kami akan sedaya upaya membantu anda menangani masalah pancutan
pramatang melalui kaedah penggunaan bahan yang 100%nya adalah herba.

LIBIDO Gel sungguh hebat dan kami berani memberikan anda jaminan 30 hari
pulangan wang jika tidak berpuashati dengan hasilnya.
Produk ini perlu anda miliki. Simpan satu dalam poket, anda pasti perlukannya.

Tanya Diri Anda 3 Soalan Ini…

1. Adakah anda mahu bertahan selama yang ANDA mahu, dan menikmati hubungan seks
yang hebat, tanpa perlu memikirkan sama ada anda mampu bertahan lama?

2. Adakah anda mahu bertahan cukup lama untuk memberikan kenikmatan maksimum
kepada pasangan anda, merasai cengkamannya apabila anda memberikannya orgasm
berganda?

3. Adakah anda mahu menamatkan kekecewaan dan pancutan pramatang… UNTUK
SELAMANYA?

Tempah Libido Gel Online !!!

CARA MEMBUAT TEMPAHAN

Tempahan boleh dibuat melalui:-
Maybank2u.com / Maybank Atm Cash Deposit
CimbClicks / Cimb Atm Cash Deposit

1. Bankin RM50.00 ke Akaun :

Nama : zanuddin bin nawang
Nama Bank : Maybank Berhad
Acc No :155126999034
@
Nama Bank : CIMB Bank
Acc No : 05150000207103

2. Simpan segala bukti transaksi pembayaran anda.
(Simpan sehingga anda menerima barangan anda)

3. Sms / Call : 019-3019978
Berikan butiran lengkap berikut :

Nama anda
Alamat Anda
Bank In
Jumlah Transaksi
Masa transaksi
Tarikh transaksi
Kod Produk : LBG

Contoh :-
<LBG> najib bin ali<space>No 2, Jalan P/9a, Kawasan Perusahaan Sek 13, 43650
Bandar Baru Bangi Selangor<space>Maybank<space>RM50.00<space>10.00AM
<space>240709
matlumat lanjut sila layari website ini
http://lelakiperkasa.com

Perompak rumah Mawi ditembak


MAWI di hadapan rumahnya di Felda Taib Andak, Kulai.

KULAIJAYA – Dua daripada sekumpulan empat perompak yang memecah masuk rumah penyanyi popular Mawi di Felda Taib Andak di sini kira-kira pukul 4 pagi semalam ditembak mati oleh polis.

LOKASI dua perompak ditembak mati oleh polis di Ladang Estet Fraser, Kulai semalam.

Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Ab. Rahman berkata, kedua-dua mereka terbunuh apabila cuba menyerang polis dengan parang di Ladang Estet Fraser, kira-kira lima kilometer dari tempat kejadian, pada pukul 12 tengah hari.

Menurut beliau, kedua-duanya dikenali sebagai Marwa, 30, dari Batam dan Roni Paslah, 29, dari Tanjung Pinang manakala dua lagi masih diburu polis.


“Selepas menerima laporan, polis segera melakukan intipan dan kemudian terserempak dengan dua penjenayah terbabit di susur keluar estet tersebut. Mereka yang menaiki sebuah Proton Waja curi berada dalam keadaan mencurigakan,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurut Jalaluddin, kedua-dua suspek kemudian berpatah balik dan cuba melarikan diri. Mereka juga menyerang anggota polis dengan parang.

teknik memikat wanita

Minyak Wangi Pemikat!! Hampir 500 Tetimoni Real!!!!


Phero-X™
Androstenone Pheromone
The Science Of Attraction

Product By : Morgan Labs LCC
Made In : Russia

Phero-X™ adalah formula yang kompleks dan rumit, anda akan menjana pelbagai kesan aura dan mencuri perhatian manusia.
Kesan keseluruhannya akan membuatkan anda rasa mudah untuk bergaul dan bermesra dan bertemu dengan kenalan.

Yang anda akan benar-benar pasti ialah bau pheromones yang unik membuatkan ramai orang tertanya-tanya
di dalam hati…. “bau apakah ini???” disebabkan kesan pheromones yang bermain dengan minda mereka.

Tidak seperti kebanyakan pewangi, kerana anda tahu, sebaik sahaja menghidu minyak wangi, anda tahu itu minyak wangi….
tetapi pheromones Phero-X™ kalau dihidu, akan membuatkan anda tertanya-tanya… “bau apa ni”… hemm…

Harus di ingat, Phero-X™ bukan lah minyak pengasih yang berunsurkan perkara negatif.

Banyak Orang Tak Faham Fungsi Phero-X Rupanya.
Saya Kongsi Fungsi-fungsi Phero-X dengan anda semua ok…

Disebabkan kandungan Pheromone jenis Androstenone yang tinggi, maka kesan-kesan yang akan diperolehi adalah :-

1. Aura
Aura kelelakian akan menjadi tinggi secara mendadak… Kerana hormon Androstenone ini akan menyebabkan minda bawah sedar pemakai tahu bahawa hormon kelelakiannya ditahap maksima.

2. Orang sekeliling
Orang sekeliling akan tertanya-tanya di dalam hati… Bau apa yang mereka hidu… Diri sendiri pun akan pelik dan tertanya-tanya bau apa… Sedangkan anda memakai Phero-X…

3. Mesra
Kenapa orang yang berada dalam jarak 1 hingga 5 kaki akan lebih mesra setelah mengenali anda dalam 2-5 minit pertama??? Jangan pelik kerana Androstenone mengubah minda bawah sedar orang yang berada disekeliling menjadi lebih peramah dan terbuka…

4. Menstrual/Kesuburan
Hormon Androstenone yang dihidu wanita, akan membuatkan perkitaran haid wanita menjadi teratur. Tahap kesuburan mereka juga akan berada dalam tahap optimum. Ini adalah kesan akibat menghidu Androstenone.

So kepada yang guna Phero-X dan tidak memahami kegunaan Phero-X, mungkin akan keliru…

Phero-X cuma meningkatkan keterampilan anda dengan Aura Hormon Androstenone… (Tidak Lebih Dari Itu)

Pasti akan ada yang bertanya,,, Adakah Phero-X berkesan???
*(Jawapannya) Ia berkesan untuk saya…
Ia juga didapati berkesan untuk kawan-kawan saya…

Jika anda menjual/membeli Phero-X… Saya rasa dah banyak testimoni yang ada… Berlambak-lambak!!!

Jadi kalau ada pelanggan yang tidak appriciate, tidak suka dan tidak hargai Phero-X… (Jangan Hirau,, Ada Moneyback Guarantee)

Produk berkesan… tapi mungkin mereka expect yang lebih tinggi… contoh bila pakai Phero-X… ada makwe akan kejar mereka dan bogel dihadapan mereka…. kah kah kah …. Ini mustahil sebab wanita-wanita Malaysia punyai harga diri yang tinggi!!!

Kerja keraslah skett brother… Berkenalan dulu.. Kenal hati budi… Barulahh tackle…

Sekian dari saya…

Warga-warga penjual/ejen Phero-X yang bekerja keras,,, disamping mencari rezki yang halal… Anda juga telah berhasil menjadikan ramai warga Malaysia berkeyakinan tinggi dengan keterampilan mereka…

Tahniah!!!

Hidup Phero-X…
Cubalah… Anda pasti teruja!!!

Tempah Phero-X™ Online

CARA MEMBUAT TEMPAHAN

Tempahan boleh dibuat melalui:-
Maybank2u.com / Maybank Atm Cash Deposit
CimbClicks / Cimb Atm Cash Deposit

1. Bankin RM49.00 ke Akaun :

Nama : zanuddin bin nawang
Nama Bank : Maybank Berhad
Acc No :155126999034
@
Nama Bank : CIMB Bank
Acc No : 05150000207103

2. Simpan segala bukti transaksi pembayaran anda.
(Simpan sehingga anda menerima barangan anda)

3. Sms / Call : 019-3019978
Berikan butiran lengkap berikut :

Nama anda
Alamat Anda
Bank In
Jumlah Transaksi
Masa transaksi
Tarikh transaksi
Kod Produk : PHR

Contoh :-
najib bin ali<space>No 2, Jalan P/9a, Kawasan Perusahaan Sek 13, 43650 Bandar Baru Bangi Selangor<space>Maybank<space>RM49.00<space>10.00AM <space>240709<space>PHR

atau anda boleh layari website saya

sila layari website ini http://lelakiperkasa.com/phero-x/index.htm

sila layari website ini http://lelakiperkasa.com/phero-x/index.htm

Korban nyawa selamatkan ibu


KUALA LUMPUR: Kerana terlalu sayang ibunya, seorang jurujual sanggup berkorban sehingga menyebabkannya maut dihempap tiang lampu apabila sempat bertindak menolak ibunya jatuh dari motosikal yang dinaiki mereka bagi menyelamatkan wanita itu.

Dalam kejadian jam 10 pagi semalam, mangsa dikenali Mohd Azlie Mohd, 20-an, dikatakan menunggang motosikal bersama ibunya, Jamnah Johari, 45, dari rumah mereka di Salak Selatan, Sungai Besi menghala pusat bandar untuk pergi ke tempat kerja di sebuah pusat beli-belah.

Bagaimanapun, ketika melalui Jalan Loke Yew berhampiran sebuah sekolah menengah, sebatang tiang lampu secara tiba-tiba dikatakan rebah sebelum menghempap motosikal dinaiki anak beranak itu.

Panik dengan keselamatan ibunya, anak kedua daripada tiga beradik berkenaan dikatakan bertindak menolak ibunya jatuh dari motosikal berkenaan.

Dalam keadaan cemas itu, Jamnah yang dikatakan cedera selepas terjatuh dari motosikal akibat tolakan itu, hanya dapat melihat sahaja kejadian berkenaan tanpa berdaya menghulurkan sebarang bantuan.

Difahamkan, tiang lampu berkenaan tidak stabil dan bergoyang kerana ia pernah dilanggar kenderaan, baru-baru ini.

Sementara itu, seorang saksi kejadian yang enggan dikenali berkata, mangsa bersama ibunya kebetulan lalu di kawasan itu ketika tiang berkenaan tiba-tiba rebah.

“Kejadian berlaku terlalu pantas dan mangsa bertindak pantas menolak ibunya jatuh dari motosikal sebelum tiang berkenaan menghempap dirinya sendiri.

“Kami yang melihat kejadian itu segera menghubungi pihak berkuasa untuk bantuan kecemasan dan membantu mangsa,” katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.

Jacko ada anak berusia 25 tahun?


 

GAMBAR menunjukkan Bhatti bersama Jacko di Tunisia pada 1996.

 


  

LOS ANGELES – Seorang lelaki Omer Bhatti akan menjalani ujian asid deoksiribonukleik (DNA) bagi membuktikan dakwaannya bahawa dia ialah anak kandung Michael Jackson, lapor sebuah akhbar semalam.

Bhatti, seorang warganegara Norway, dipercayai anak pertama Michael selepas ibunya Pia didakwa bermalam dengan Raja Pop itu pada 1984.

Spekulasi Bhatti, 25, merupakan anak keempat penyanyi bergelar Jacko itu tersebar luas selepas dia dilihat duduk di barisan hadapan bersama-sama tiga anaknya pada majlis memperingati penyanyi itu di sini dua minggu lalu.


 

BHATTI (dalam bulatan) duduk paling kiri bersama anggota keluarga Jacko pada majlis memperingati penyanyi itu Pusat Staples, Los Angeles pada 7 Julai lalu.

 


  

Bhatti yang bekerja sebagai penari tinggal beberapa tahun di kediamannya di Neverland Ranch dekat sini bersama-sama tiga anak Jacko.

Pia turut mengapi-apikan spekulasi itu berhubung kenyataannya kepada media di Oslo pada Selasa lepas.

“Jacko diiktiraf sebagai Raja Pop. Namun, bagi kami (dia dan anak lelakinya) Michael lebih daripada itu,” katanya.

Bhatti yang memiliki wajah menyerupai anak bongsu Jacko, Prince Michael II tinggal di Neverland Ranch selepas penyanyi itu membawa dia dan ibunya berpindah dari Oslo pada 1997

hidup biar sedap

« Older entries